آمار تکان دهنده تخریب آثار ملی، روایت یک تراژدی در روزی که رفت

به گزارش مجله آزمون اول، هادی معصوم دوست کارگردان مستند بلند روزی که رفت گفت که آمار تخریب آثار ملی در کشورمان تکان دهنده است.

آمار تکان دهنده تخریب آثار ملی، روایت یک تراژدی در روزی که رفت

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، هادی معصوم دوست کارگردان مستند بلند روزی که رفت که در سیزدهمین جشنواره فیلم سینماحقیقت حضور دارد درباره این اثر توضیح داد: با توجه به اینکه خود من از اهالی مشهد هستم، در هر بار سفر به این شهر متوجه شدم که بخش مهمی از آثار ملی تخریب می شوند. این واقعه برایم تکان دهنده بود و با بررسی هایی که کردم متوجه شدم هیچ سازمان و ارگانی مانع این تخریب ها و حفاظت از میراث ملی نیست. به همین جهت حساسیتم روی ماجرا بیشتر شد و تصمیم گرفتم مستندی در این زمینه بسازم.

وی در توضیح شکل روایت این مستند، اضافه کرد: این مستند با موضوع جوانی که به سراغ بنا های تاریخی می رود و با تخریب برخی از آن بنا ها روبرو می گردد، روایت شده است. این شخصیت هم کسی است که خود سال ها در کار مرمت بنا های تاریخی بوده است و، چون از دوستان نزدیک من است طی دیدار هایی که با او داشتم، به اطلاعاتی از طریق وی دست یافته و بیشتر به عمق این وقایع پی بردم.

این مستندساز با اشاره به مسائل کلی کارش، اظهار کرد: به هر حال هر کار مستندی سختی های خود را دارد در این مورد ویژه نیز به دلیل نقد شرایط موجود و عدم عملکرد صحیح برخی سازمان ها همچون میراث فرهنگی و شهرداری، این سختی ها جاری بود. طبیعی است وقتی که عملکرد سازمان یا نهادی زیر سوال باشد، تمایلی به همکاری نداشته باشند.

او ادامه داد: خوشبختانه فضا هایی که قرار بود تصویربرداری شوند نما های خارجی بودند و نیاز به کسب مجوز خاصی برای ورود به آن مکان ها نبود. با همان مجوزی که ما از نیروی انتظامی داشتیم توانستیم پلان های مورد نظر را تصویربرداری کنیم و مستند را پیش ببریم.

معصوم دوست درباره دیگر شخصیت های این مستند، توضیح داد: ما علاوه بر شخصیت اصلی که فیلم از دید او رو به جلو می رود، از حضور کارشناسی که در زمینه معماری و فضای شهری صاحب نظر بود و نظرات کننده میراث فرهنگی، استفاده کردیم تا از آن ها بخواهیم مساله تخریب آثار ملی و باستانی را بیشتر واکاوی کنند.

وی از ویژگی بازر این مستند به کارشناس محور بودن آن پرداخته و خاطر نشان کرد: این اولین فیلم مستندی است که از نگاه یک کارشناس به موضوع اصلی می پردازد. روزی که رفت بنا های باستانی را فقط به عنوان یک اثر در حال تخریب نشان نمی دهد. در فیلم سعی کرده ایم به این بنا ها روح ببخشیم و به عنوان ناظری که جریانات زندگی و خاطرات گذشته را شاهد بوده است بپردازیم.

کارگردان این مستند بلند اضافه کرد: موجودیت بنا یا اثر باستانی در این فیلم مد نظر نبوده است، پرداختن به جان و روح بنا در اولویت قرار داشت به گونه ای که بنا را به مثابه فرد یا شخصیتی در نظر گرفتیم و رابطه آن را با شهر و محیط اطرافش نشان دادیم.

معصوم دوست با اشاره به نوع تصویربرداری و موارد فنی مستند خود، متذکر شد: در تصویربرداری این فیلم در نما های زیادی از یک دوربین و گاه به اقتضای آن نما از 2 دوربین استفاده کرده ایم. فیلم نورپردازی خاص و نما های غیر متعارفی ندارد، اما صداگذاری آن که توسط امیرحسین قاسمی اجرا شده و موسیقی آن که ساخته صبا ندایی است، علاوه بر جایزه ویژه هیات داوران در بخش سینمای مستند جشن خانه سینما که به خود فیلم تعلق گرفت، تندیس بهترین صداگذاری و دیپلم افتخار بهترین موسیقی را نیز دریافت کرد.

وی که درباره این جشنواره نیز گفت: این جشنواره حداقل در حوزه مستند جشنواره مهمی است و البته اگر رویکرد ثابتی را در ادوار مختلف داشته باشد و سیاست و دنیا بینی تعریف شده ای را دنبال کند، می تواند به اعتبار بیشتری دست یافته و پیروز تر عمل کند.

معصوم دوست اضافه کرد: انتخاب فیلم ها و داوری آن ها از حساس ترین بخش های هر جشنواره ای است، اما متاسفانه در این جشنواره برای انتخاب و داوری تعریف معینی وجود ندارد. فیلم ها با نگاه داوران و گاه برمبنای سلیقه ایشان مورد ارزیابی قرار گرفته و انتخاب می شوند.

این مستندساز بیان نمود: هر جشنواره معتبری در دنیا تعاریف خاص و ساز و کار معینی برای برگزیدن آثار شرکت کننده دارد. برای مثال فیلمی که در کن برنده شده الزاما در اسکار هم جایزه نمی گیرد، چون معیار ها و ملاک ها در هر 2 متفاوت است و انتخاب ها طبق چارچوب خاصی صورت می گیرند. در جشنواره سینماحقیقت نیز بهتر است مثلاً تعریفی از فیلم خوب ارائه گردد تا من فیلمساز طبق این تعریف فیلم خود را نزدیک تر به آن تعاریف بسازم.

وی با پرداختن به نقش کلیدی دبیران در جشنواره، یادآور شد: اگر جشنواره شورایی ثابت داشته باشد که همه ساله این شورا در گزینش مهره های اصلی جشنواره و هیات انتخاب نظر نهایی را بدهد، می توان به یک گروه ثابت از داورانی با دانش و تجربه کافی رسید که با همفکری با یکدیگر به یک پروتکل نهایی برسند. در این صورت فیلم ها با معیار های معینی می توانند از صافی داوران بگذرند، انتخاب و در نهایت به عنوان برگزیده یا برنده معرفی شوند.

معصوم دوست با تاکید بر وجود قوانین معین برای انتخاب داوران و در نهایت انتخاب آثار شرکت کننده در جشنواره، اضافه کرد: وقتی در بحث انتخاب آثار جشنواره عنوان می گردد که مثلاً در این انتخاب نگاه و سلیقه داوری نقش داشته است، برای یک جشنواره معتبر چندان خوشایند نیست. این سلب مسئولیت و نداشتن ملاک های معتبر به مرور می تواند به بدنه جشنواره لطمه بزند و از ارزش و اعتبار آن کم کند.

وی در انتها ضمن ابراز امیدواری برای مستندسازان، گفت: هر فیلمسازی تمایل به دیده شدن فیلم خود دارد و اگر درجشنواره ای حاضر می گردد، امید به کسب پیروزیت دارد. من هم به عنوان یکی از شرکت کنندگان در جشنواره سینماحقیقت امیدوار هستم اتفاق های خوبی برای فیلم روزی که رفت بیفتد و در جلوگیری از تخریب آثار باستانی نقش داشته باشد.

روزی که رفت چهارشنبه 20 آذر در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد و یکشنبه 24 آذر ماه نیز در ساعت 20 در پردیس چارسو اکران می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4762

به "آمار تکان دهنده تخریب آثار ملی، روایت یک تراژدی در روزی که رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار تکان دهنده تخریب آثار ملی، روایت یک تراژدی در روزی که رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید