بورس، کشور را از مصیبت عظیم تورم نجات داد

به گزارش مجله آزمون اول، شبکه اجتماعی صدامحور کلاب هاوس که حالا به مهم ترین محل برگزاری نشست های خبری مسئولان ایرانی تبدیل شده است، آدینه شب میزبان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود که با پرسش های کاربران این شبکه و همچنین فعالان بازار سرمایه روبه رو شد. محمدعلی دهقان دهنوی در این نشست مجازی اطلاعات تازه ای درباره بازار سرمایه ایران در سال گذشته منتشر کرد و با بیان اینکه بازار سرمایه در سال گذشته یاری بی نظیری در زمینه تأمین اقتصادی به دولت کرد، گفت: بازار سرمایه دولت را از مصیبت عظیم تورم نجات داد.

بورس، کشور را از مصیبت عظیم تورم نجات داد

شرق در ادامه نوشت: دهقان دهنوی در این نشست مجازی که در اتاقی با عنوان توسعه بازار به وسیله بازار برگزار گردید، درباره رشد بازار سرمایه در سال 99 گفت: بازار سرمایه از یک بازار محدود به یک موضوع ملی و با اهمیت در همه عرصه ها تبدیل شده است و یکی از دلایل آن، حضور گسترده مردم در این بازار است. تعداد سهامداران در سال گذشته به شدت افزایش یافت که مقارن شد با حضور سهامداران عدالت در بازار و این موضوع باعث حضور 57 میلیون کد سهامداری در بازار شد.

تأمین مالی 680 هزار میلیارد تومانی کشور از بازار سرمایه

یکی از مهم ترین بخش های شرحات رئیس سازمان بورس در این نشست، آمار و اطلاعات او درباره عملکرد سال پیشین این بازار بود که در همین بخش خاطرنشان کرد سال گذشته ایران تأمین مالی 680 هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه داشته است. او در شرح این موضوع گفت: بازار سرمایه به نقطه ای رسیده است که در برنامه ریزی های مالی کشور باید در نظر گرفته گردد. رویکرد جدیدی که در بازار دنبال می گردد، این است که برای توسعه بازار از پتانسیل های بزرگ داخل بازار استفاده گردد. برداشتن مانع انتشار اوراق از سوی هلدینگ ها و استفاده از ظرفیت بازار بدهی نیز در این راستاست.

او درباره حجم انتشار اوراق در سال گذشته شرح داد: در سال گذشته 220 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه منتشر شد که حدود 180 هزار میلیارد تومان آن متعلق به دولت و 36 هزار میلیارد تومان آن مربوط به اوراق شرکت ها بود. در واقع انتشار اوراق بدهی شرکت ها 400 درصد و اوراق دولت صددرصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه باید بازارسازی برای تقاضای اوراق داشته باشیم، گفت: صندوق های با درآمد ثابت یکی از مهم ترین این ابزارهاست.

وظیفه سازمان بورس، دفاع از حقوق سهامداران است

این نشست البته با انتقاد های فراوانی از سوی کاربران این شبکه اجتماعی و همچنین سرمایه گذاران بورس نیز همراه بود که بخشی از این انتقاد ها به قیمت گذاری دستوری برمی گشت. دهقان در ادامه دراین باره اظهار کرد: حقوق سهامداران فعالیت مالی شرکت هاست و کسی حق ندارد با قیمت گذاری دستوری حقوق سهامداران را به جیب دلالان بریزد. وظیفه سازمان، دفاع از حقوق سهامداران است و برای این موضوع به کسی وام دار نیستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه باید پارامتر هایی ازجمله نقدشوندگی، کارایی و شفافیت را داشته باشد، گفت: کسی ادعا نمی نماید بازار سرمایه در این زیرساخت ها در شرایط مطلوبی واقع شده است. برای مثال فعالیت بازارگردان ها در سال گذشته به دلیل شرایط بازار توسعه یافت، اما فعالیت آن ها آن طور که باید و شاید شکل نگرفت.

قیمت گذاری برای اقتصاد و صنایع سم است

رئیس سازمان بورس همچنین در پاسخ به اینکه آیا راهی برای حل مشکل نرخ گذاری وجود دارد، گفت: فضای فراوری در کشور باید به گونه ای باشد که سرمایه گذاری ها از توجیه پذیری کافی برخوردار باشند. دهقان دهنوی با بیان اینکه کسی حق ندارد با قیمت گذاری، توجیه پذیری سرمایه گذاری را از بین ببرد، تأکید کرد: زمانی که یک سرمایه گذار، قیمتی را روی محصول خود معین می نماید که از قیمت مواد اولیه هم پایین تر است، به این معناست که سرمایه گذاری جدید در آن صنعت بی فایده است؛ در این صورت، چه دلیلی دارد سهامدار سرمایه خود را در آن کارخانه نگه دارد؛ بنابراین این موضوع ضربه به بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شرح داد: در واقع این اتفاق ضربه به بازاری است که نقش اساسی را در اقتصاد کشور ایفا می نماید و کانال جدیدی برای تأمین مالی اقتصاد، فراوری و سرمایه گذاری است. به گفته او، این موضوع به هیچ عنوان با شعار سال، برنامه و اهداف کشور مطابقت ندارد. رئیس سازمان بورس با بیان اینکه قیمت گذاری با مسائل شرعی و قانونی همخوانی ندارد، گفت: قیمت گذاری برای اقتصاد و صنایع سم است و نیز حقوق سهامداران را ضایع می نماید.

یاری دولت به بورس بی نظیر بود

در این نشست مجازی، کاربرانی هم به انتقاد از دولت در برخوردش با بورس پرداختند و مدعی بودند دولت با وجود ترغیب مردم به حضور در این بازار، حمایت لازم از بورس را نداشته است که البته این شرحات با واکنش رئیس سازمان بورس همراه شد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه انتظار ما از دولت مسئولیت پذیری در قبال بازار سرمایه است، اضافه کرد: یاری سال گذشته دولت به بازار سرمایه بی نظیر بود و بازار سرمایه کشور از درگیری با یک تورم سنگین نجات پیدا کرد. مصوبه یاری صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت، اثری مثبت در بازار داشت، اما زمانی که صحبت های مطرح شده به مرحله اجرا نرسید، بیش از آنکه اثر مثبت داشته باشد، با اثر منفی همراه شد.

در ادامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی از عواملی است که می تواند زمینه تنظیم جریان نقدینگی را بین بازار های مالی کشور فراهم کند، گفت: این نرخ باید به نحوی تنظیم گردد که بازار سرمایه و بازار پول در کنار یکدیگر بتوانند فرایند مناسبی داشته باشند و در این میان نرخ سود بالا برای هر دو بازار سم است.

او با اشاره به اینکه نتیجه افزایش نرخ سود بانکی، ضمن افزایش هزینه مالی بانک ها، منجر به ایجاد مشکل در ساختار بانک ها خواهد شد، گفت: نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار 18 درصد است که علاوه بر بانک های دولتی، بازار سرمایه و بانک های خصوصی موظف به رعایت نرخ سود هستند.

مسائل بازارگردانی باید رفع گردد

رئیس سازمان بورس همچنین به بازارگردانی در بازار سرمایه اشاره نمود و اضافه کرد: بازارگردانی از مسائلی است که سال گذشته به دلیل وجود فضای خاص بازار در آن سال، مرکز توجه نهاده شد و باید بعضی از مسائل موجود در آن رفع گردد. به گفته دهقان دهنوی، بیش از 500 صندوق بازارگردانی در بازار وجود دارند که می توانند برای آینده بازار سرمایه مفید باشند.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه در مقاطعی از زمان از حقوقی های بازار و بانک ها درخواست یاری جهت تقویت بخش تقاضا را داشتیم، گفت: برنامه های پیش رو برای بهبود شرایط بازار، وابسته به تأثیرپذیری از شرایط اقتصاد کلان است؛ بنابراین جریان های اقتصاد کلان مانند تورم و انتظارات فعالان مالی از آینده اقتصاد، تأثیر درخورتوجهی از خود در بازار بر جای خواهند گذاشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به محدودیت های موجود در زمینه ارائه تسهیلات برای خرید سهام اشاره نمود و گفت: اکنون محدودیت زیادی در سیستم بانکی با این عنوان وجود دارد که تسهیلات نباید برای خرید سهام داده گردد. او ادامه داد: این موضوع را باید بین سیاست گذار و قانون گذار روشن کنیم که ارائه تسهیلات برای خرید سهام، اثر شایان توجهی را روی تشکیل سرمایه در اقتصاد کشور دارد؛ بنابراین باید این مانع به طور کلی برداشته گردد. دهقان دهنوی شرح داد: در کنار این موضوع، باید راه را برای مردم و سهامداران عادی، فعالان حقیقی و حقوقی که به دنبال استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید سهام هستند، باز کنیم.

تکلیف کد های مسدود شده چه می گردد؟

بخشی از سخنان رئیس سازمان بورس در این نشست مجازی به تخلفات در این بازار اختصاص داشت. دهقان دهنوی دراین باره به کد های مسدود شده در بازار اشاره نمود و گفت: کد افراد نباید برای مدت طولانی بسته بماند. اکنون بعضی از افراد کدهایشان بسته شده است، در حالی که تخلف اثبات شده ندارند؛ بنابراین هیچ دلیلی بر بسته شدن کد این افراد وجود ندارد. این موضوع را آنالیز می کنم و در صورتی که دسترسی این افراد به دلیل ظن بر دستکاری بسته شده باشد، باز خواهیم کرد. بسته شدن کد فقط برای دادن یک اخطار است و باید بلافاصله مشکل ایجاد شده رفع گردد.

دامنه نوسان نامتقارن برداشته می گردد؟

یکی از بحث های مهم بازار سرمایه در هفته های سپری شده از سال جدید، انتقاد ها به دامنه نوسان نامتقارن است که به این بحث مجازی هم کشیده شد. دراین باره دهقان دهنوی با اشاره به تعیین بودن جهت برداشتن محدودیت دامنه نوسان در شورای عالی بورس گفت: به صورت تدریجی دامنه نوسان را به سمت متقارن پیش می بریم و در صورت فراهم بودن شرایط، اقدام به افزایش دامنه نوسان خواهیم کرد. رئیس سازمان بورس در ادامه به بازار پررونق این روز های رمزارز ها هم پرداخت و گفت: بازار رمزارز ها از جمله بازار هایی است که با ریسک بالایی برای سرمایه گذاری همراه خواهد بود. افرادی وارد این بازار می شوند که قادر به پذیرش ریسک بالا هستند، اما بر اساس قانون فعالیت در بازار رمز ارز در کشور ممنوع است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24449

به "بورس، کشور را از مصیبت عظیم تورم نجات داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس، کشور را از مصیبت عظیم تورم نجات داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید