راه اندازی اولین فراصندوق ستارگان ، 40 درصد یارانه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به دانشگاه ها داده می گردد

به گزارش مجله آزمون اول، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

راه اندازی اولین فراصندوق ستارگان ، 40 درصد یارانه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به دانشگاه ها داده می گردد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

افزایش بازدهی سلول های خورشیدی با نانولوله کربنی ممکن شد

استفاده از انرژی­ های پاک یکی از دغدغه­ های اجتناب­ ناپذیر جوامع امروزی است. در این میان، سلول­ های خورشیدی پروفسکایتی به دلیل دارا بودن بازده تبدیل توان مناسب و روش ساخت آسان در سال­ های اخیر موردتوجه زیادی قرار گرفته اند. با این وجود محققان در کوشش هستند ضمن کاهش هرچه بیشتر هزینه ساخت این نوع سلول های خورشیدی، بازدهی آن ها را نیز به سطح بالاتری ارتقا دهند.

با همین رویکرد، پژوهشگران کشور پیروز شدند با اعمال نانولوله های کربنی به درون ساختار سلول های خورشیدی پروفسکایتی، بازدهی تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی را افزایش دهند.

تصویرگر پزشکی ایران ساخت شد

تصویربرداری پزشکی، تکنیک و فرآیند مورد استفاده برای ساختن تصاویری از بدن انسان برای اهداف کلینیکی یا علوم پزشکی است. یک شرکت دانش بنیان ایرانی فعال در در زمینه طراحی، فراوری، نصب و نگهداری سیستم های تصویرگر پزشکی هسته ای توانسته با کوشش متخصصان بومی و بهره گیری از فناوری روز دنیا و نیز استفاده از کلیه ظرفیت های موجود در کشور، پیروز به فراوری سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی (RoboSPECT)، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی (ProSPECT)، سیستم دوربین گاما دستی، گاما پروب، تست تنفسی اوره و سیستم تصویربرداری پت حیوانی است.

ستاری: آیین نامه حمایت از فن بازار ها به زودی تصویب می گردد

در هفته ای که گذشت سیزدهمین نشست سراسری فن بازار های منطقه ای و تخصصی کشور برگزار گردید.

در این نشست سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: معتقدم یکی از تکه های اصلی پازل زیست بوم فناوری، فن بازار ها هستند و باید برای رسیدن به توسعه، صنعت و فناوری را با سرمایه گذاری بخش خصوصی پیش ببریم نه با پول دولت؛ البته دولت می تواند با بعضی از سرمایه گذاری ها ریسک را کم کند، اما به همه بخش ها نمی تواند ورود کند.

وی از تدوین و تصویب آئین نامه ای برای حمایت از شبکه فن بازار طی چند هفته آینده اطلاع داد.

وجود یک میلیون مترمربع فضای نوآوری در کشور تا 2 سال دیگر

در همین هفته اولین مرحله پذیره نویسی فراصندوق ستارگان با حضور بعضی مسئولین در محل ستاد اجرایی فرمان امام برگزار گردید.

در این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پول نفت باعث شده نوآوری را فراموش کنیم، زمانی تاجران در بازار ها جوانان را به کار می گرفتند و به آن ها کار را از ابتدا آموزش می دادند، اما بعد ها به واسطه درآمد های نفتی دولت نهایتا یک وام خود اشتغالی می داد، هنوز هم همین فرایند حکمفرماست یعنی ما فکر می کنیم کارآفرین و مخترع کار را بلد است و فقط پول احتیاج دارد در صورتی که با پول یک محصول واقعی فراوری نمی گردد.

وی از راه اندازی یک میلیون متر مربع فضای نوآوری تا دو سال آینده در شهر ها اطلاع داد و گفت: البته 500 هزار متر مربع آن، حال برقرار است. این ناحیه ها به جوانان یاری می نماید تا در کنار آموزش علمی آموزش های عملی نیز ببینند.

نانوشیمی سبز محلی برای ذخیره سازی گاز هیدروژن خواهد شد

پژوهشگران دانشگاه کاشان نانوساختار هایی فراوری کردند که می تواند برای ذخیره سازی گاز هیدروژن استفاده گردد. این نانوساختار ها از مواد غیرسمی و دوستدار محیط زیست با استفاده از روشی آسان، موثر و سبز ساخته شده و پایداری مناسب داشته و به طور مطلوب، مفید و موثری قابلیت استفاده در فرآیند ذخیره هیدروژن به عنوان سوخت پاک را دارا است.

در این کار تحقیقاتی با کاربرد روش های شیمی سبز، نانوساختار هایی سنتز شده اند که می توانند جهت ذخیره سازی گاز هیدروژن مورداستفاده قرار گیرند.

انتشار 50 هزار مقاله، ایران را به صندلی پانزدهم دنیا رساند

هر چند همیشه تاکید می گردد که باید آسیب های مقاله گرایی را در نظر گرفت، اما انتشار مقالات علمی معتبر و قابل استناد، در نشریات معتبر علمی دارای ضریب تأثیر بالا، یکی از شاخص های سنجش دانش در کشور های مختلف محسوب می گردد. ایران توانسته است با انتشار نزدیک 50000 مقاله در سال 2018 در صندلی پانزدهم دنیا قرار گیرد.

در سال 2018 میلادی بیش از 2 میلیون و 680 هزار مستند در پایگاه داده WOS منتشر شده است. از این تعداد، 2 میلیون و 435 هزار و 53 مقاله (حدود 75 درصد کل مستندات) بعنوان مقاله (Article و Review) ثبت شده اند. کشور ایران در این سال با انتشار حدود 50000 مقاله در صندلی پانزدهم دنیا قرار گرفته است. این رتبه بندی بر اساس تعداد کل مقالات منتشر شده می باشد.

40 درصد یارانه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به دانشگاه ها داده می گردد

عبدالرضا مجدالدین، قائم مقام نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت با بیان اینکه در ششمین دوره نمایشگاه تجهیزات تاکنون حدود 110 میلیارد تومان فروش محصول رخ داده که بیش از 25 درصد این مبلغ را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یارانه به دانشگاه ها و مراکز علمی داده است گفت: در مجموع محصولات ساخت ایران طی شش دوره برگزاری نمایشگاه، نزدیک به 500 میلیارد تومان فروش داشته و تجهیزات ومواد مورد احتیاج دانشگاه ها از این طریق تأمین شده است.

وی تاکید نمود: در هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی بر اساس سطح بندی محصولات بخشی از مبلغ خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی بین 10 تا 40 درصد مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4462

به "راه اندازی اولین فراصندوق ستارگان ، 40 درصد یارانه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به دانشگاه ها داده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی اولین فراصندوق ستارگان ، 40 درصد یارانه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به دانشگاه ها داده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید