سایه رقابت تسلیحاتی بر سر آسیا در قبال رویکرد ترامپ

به گزارش مجله آزمون اول، زمانی که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا روی کار بیاید، رویکرد آمریکا در قابل آسیا دستخوش بازنگری می گردد. گزارش جدیدی هشدار می دهد، اگر آمریکا از این منطقه ای که با فعالیت های تحریک آمیز کره شمالی تهدید می گردد، عقب نشینی کند خلاء رهبری و حتی یک رقابت تسلیحات هسته ای به وجود می آید.

سایه رقابت تسلیحاتی بر سر آسیا در قبال رویکرد ترامپ

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نویسندگان گزارش بنیاد آسیا همچنین گفتند در قسمت هایی از این منطقه این امید وجود دارد که تغییر رویه از سیاست خارجی مورد تایید باراک اوباما جنبه های مثبتی داشته باشد.

به رغم سرمایه دیپلماتیک هنگفتی که اوباما در هشت سال گذشته برای سیاست موسوم به محور در آسیا انجام داده است، این سیاست تنها دستاوردهای اندکی مقابل افزایش روزافزون قدرت طلبی چین داشته است. حضور ارتش آمریکا در این منطقه افزایش اندکی داشته است؛ گگرددگی سیاسی در کشور سرکش سابق، میانمار ایجاد شد و نهایتا روابط بهتری با دشمن سابق، ویتنام برقرار شد. مهمترین قسمت مالی این سیاستگذاری هم موسوم به شراکت ترانس پاسفیک در آستانه ویرانی است. پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم شانس تصویب زودهنگام معاهده تجاری 12 کشوری در آمریکا را از میان برد.

گزارش بنیاد آسیا براساس رایزنی با مقام های سابق و چهرهای آکادمیک از 20 کشور آسیایی به رشته تحریر درآمده و هشدار می دهد که خروج نیروهای آمریکایی می تواند توکیو و سئول را وادار کند تا بازدارندگی هسته ای خودشان را داشته باشند و دیگر بر آمریکا متکی نباشند. همین امر می تواند ماشه بی ثباتی در نظم این منطقه را بچکاند.

این گزارش تاکید می نماید: کاهش ناگهانی مشارکت در آسیا گزندی برای منافع اکثر کشورهای آسیایی و نیز ایالات متحده آمریکا محسوب می گردد.

تایتینان پونگسودیراک، از شخصیت های آکادمیک تایلند و یکی از سه نویسنده این گزارش گفت، به رغم وجود تردیدهایی درباره فقدان تجربه ترامپ، او گاهی هوادار اوست و او را یک تخته سنگ پاک می داند. او گفت: کشورهای جنوب شرق آسیا نمی خواهند که زیر سلطه چین باشند. آنها نمی خواهند تمام تخم مرغ های خودشان را در سبد چین بچینند اما مجبورند چرا که محور آسیا و توازن آن کم عمق و نهایتا توخالی است.

سی. راجا موهان، از چهره های آکادمیک هند گفت، ترامپ با همان روش هرج و مرج طلب خود یک بحث سازنده به راه انداخت که چطور کشورهای آسیایی باید نقش فعال تری برای مدیریت ظهور چین داشته باشند و در همین حال کمترین وابستگی به آمریکا وجود داشته باشد. او اضافه کرد: بر خالف واکنش لیبرال های اروپایی در چند روز گذشته، آسیایی ها در حال وفق دادن خود هستند. ما مجبوریم که با فردی که قدرت را در واشنگتن در اختیار گرفته، تعامل داشته باشیم.

زمانی که ترامپ پست های وزارت دفاع و وزارت امور خارجه را پر کند، برنامه های برای آسیا روشن تر می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3813

به "سایه رقابت تسلیحاتی بر سر آسیا در قبال رویکرد ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه رقابت تسلیحاتی بر سر آسیا در قبال رویکرد ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید