سه حادثه جنجالی؛ رفتار پلیس زیر ذره بین

به گزارش مجله آزمون اول، در یک هفته اخیر انتشار سه ویدئو از رفتار ماموران پلیس و حراست جنجالی بزرگ به پا کرده است. مقامات قضایی می گویند هر سه این ویدئو ها و اتفاقات رخ داده در دست بررسی است. واکنش ها در شبکه های اجتماعی به ویدئو های منتشر شده بسیار تند بوده است و نقدها زیادی از رفتار های پلیس اجرا شده است.

سه حادثه جنجالی؛ رفتار پلیس زیر ذره بین

به گزارش خبرنگاران، روز جمعه دوم آبان، ویدئویی منتشر شد که یک زن در آبادان با صورت خونی توسط دو زن دیگر روی زمین خوابانده شده و یک مامور حراست با باتوم بالای سر او ایستاده و ابتدا پایش را روی بدن زن زخمی گذاشته و سپس با دست اقدام به لمس کردن بدن دختر می کند. چهره زن مجروح و شوک زده در تصاویر دیده می شود.

این ویدئو بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشت. روایت های مختلفی هم از ابعاد ماجرا منتشر شد. براساس یک روایت این زن به دلیل اختلافات با یکی از کارمندان پالایشگاه آبادان به منزل آن فرد مراجعه می کند و خواستار ملاقات با او می شود که با واکنش تند خانواده فرد روبه رو می شود و او را متهم به سرقت می نمایند و به شدت کتکش می زنند. این روایت زنی است که مورد حمله قرار گرفته است.

روایت دیگر این بود که این زن حین ورود بدون اجازه به منزل فرد مورد نظر به فرزند او با شی تیزی حمله و حتی او را مجروح کرده و خواستار دریافت پول، دلار و طلا شده است و در ادامه با حضور اعضای خانواده و همسایه ها با او درگیر می شوند و او را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

هرچند در ابتدای ماجرا یک درگیری به دلیل اختلافات شخصی به نظر می رسید که با دستگیری دختر مهاجم در شرف خاتمه بود، اما آنچه موجب خشم مردم در این ماجرا شد، رفتار مأمور حراست پالایشگاه آبادان پس از دستگیری این دختر بود. این مأمور درحالی که پایش را روی بدن دختر گذاشته بود، رفتار زشت و ناپسندی انجام داد که جنجال این حادثه را بیشتر کرد؛ تاجایی که بعد از ورود دستگاه قضایی به پرونده، دادستان آبادان از دستگیری این مأمور خبر داد و گفت: او هم اکنون راهی زندان شده است و بدون شک با وی برخورد قاطع خواهد شد.

به گفته او جرم خانم مهاجم ایراد جرح عمدی است و طرفین پرونده با قرار وثیقه آزاد هستند.

در این میان، کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز گفت: این درگیری به دلیل اختلافات شخصی رخ داده و هم اکنون مأمور حراست پالایشگاه نفت آبادان به خاطر رفتار منفور خود بازداشت و برکنار شده است.

به گفته او ماجرای درگیری مربوط به مشاجره خانوادگی یکی از کارکنان بوده و ارتباطی به هیچ یک از مدیران پالایشگاه ندارد.

مهرداد سپهری، متهمی که در مشهد پس از دستگیری جان باخت

ویدئو دوم؛ مشهد

کمتر از یک هفته پس از انتشار ویدئو اول، ویدئو دومی هم در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد پلیس مشهد رفتاری بسیار خشن با یک متهم دارد. در این ویدئو مامور پلیس دستان متهم را به میله ای در یک کوچه دست بند زده و مدام با شوکر و با توم به او حمله می کند. مامور اسپری فلفل هم به صورت متهم می پاشد. متهم در راستا انتقال جان خود را از دست می دهد و خانواده او می گویند به علت خفگی ناشی از گاز فلفل این اتفاق رخ داده است.

انتشار این ویدئو افکار عمومی را شوکه کرد و بحث های فراوانی را برانگیخت. به دنبال انتشار این فیلم در شبکه های اجتماعی، دستگاه های قضایی و امنیتی وارد ماجرا شدند. معاون امنیتی و انتظامی فرماندار مشهد درباره جزئیات این اتفاق گفت: چند روز پیش در جریان یک نزاع خانوادگی در مشهد از پلیس برای خاتمه دادن به این درگیری تقاضای کمک شد. این نزاع خانوادگی و درگیری بین مرد جوان (متوفی) و پدر زن وی روی داده بود و پس از آن خانواده از پلیس تقاضا کرده بود که برای خاتمه دادن به این درگیری مداخله کند. او ادامه داد: پس از حضور پلیس در محل، مرد جوان که معتاد به مواد مخدر بوده است، حین انتقال از محل با پلیس نیز درگیر شده که در ادامه منجر به مرگ وی می شود.

همچنین سردار محمد کاظم تقوی فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی ضمن ابراز تاسف از این اتفاق تاکید کرد که این ماجرا به صورت ویژه بررسی می شود. در همین حال پرونده ای در دادسرا نظامی خراسان رضوی در این باره تشکیل شده و بازپرس دادسرای نظامی نیز با حضور در پزشکی قانونی پس از کالبدشکافی، دستور نمونه برداری از ریه و بررسی تأثیر اسپری بر مرگ متوفی را صادر کرده است.

دادستان نظامی خراسان رضوی اعلام کرده که مامور خاطی در این پرونده بازداشت شده است.

درباره این ماجرا هم روایت ها زیاد است از جمله اینکه ویدئو هایی منتشر شده که نشان می دهد مهرداد سپهری پیش از حادثه مردم درگیر می شود و اقدام به کتک کاری و تخریب خودرو کرده است.

اتفاق رخ داده در مشهد نیز اعتراض و خشم افکار عمومی را به دنبال داشته و انتظار این است که موضوع بدون هیچ گونه اغماض و چشم پوشی بررسی شود. روشن است که اقدام مامور پلیس در حمله به متهم دستگیر شده کاملا خلاف قانون بوده و احساسات عمومی را جریحه دار کرده است.

بیشتر بخوانید:

داستان مرگ مهرداد سپهری در شهرک حجت مشهد چه بود؟

چه چیزی دختر آبادان را به حمله واداشت؟

(ویدئو) ماجرای کتک خوردن دختر آبادانی: من باردار نیستم!

ویدئو سوم؛ اسفراین

سومین ویدویی که روز گذشته بازتاب پیدا کرد، مربوط به شهر اسفراین است. روز شنبه سوم آبان فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد دو مامور نیروی انتظامی بالای سر فردی در پیاده رو هستند و با او درگیر می شوند، و فیلم بردار می گوید که پلیس، فرد مضروب را با تیر زده است.

گفته می شود پس از این اتفاق فرد مضروب جان خود را از دست می دهد. مجتبی زارع، دادستان نظامی خراسان شمالی، روز یکشنبه چهارم آبان با اشاره به این فیلم اظهار داشت که خانواده مقتول با حضور در دادسرای نظامی شکایتی با عنوان تیراندازی منجر به قتل مطرح کردند.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع و ادعا های اولیاء دم متوفی، طی تماس تلفنی در حضور اولیاء دم از مدیرکل پزشکی قانونی استان درخواست کردیم تا با دقت و سرعت جسد کالبدگشایی و علت فوت و نوع صدمه های وارد شده معین شود.

زارع گفت: سپس دستوراتی در چند بند به ضابطان قضایی برای بررسی نحوه مرگ مقتول صادر شد تا محل درگیری را دقیقا بررسی و فیلم دوربین های مداربسته موجود در محل را جمع آوری و ارسال نمایند.

این اتفاق کمتر از دو مورد دیگر بازتاب پیدا کرد.

غیر از این موارد در هفته های گذشته رفتار پلیس با اراذل اوباش و گرداندن آن ها در خیابان های شهر نیز با واکنش های زیادی روبه رو شد تا جایی که حتی رییس قوه قضائیه نیز در این رابطه دستوراتی صادر کرد و این کار فعلا متوقف شده است.

رفتار مامور حراست در حادثه آبادان بسیار بحث برانگیز شد

چند نکته؛ پرهیز از لاپوشانی و تغییر ماجرا

این اتفاقات بسیار ناخوشایند و مخرب و اعتماد مردم به پلیس را لکه دار می کند. حداقل ماجرای مشهد نشان می دهد که مامور خاطی از آموزش کافی و و شرایطی روحی و روانی مناسبی برای حضور در ماموریت های پلیسی را نداشته است. او مدام به حرف های متهم در بند خود واکنش تند نشان می دهد، در حالیکه هیچ ضرورتی برای اینکار وجود ندارد. از سوی دیگر ظاهرا این مامور هیچ اطلاعی از قوانین ندارد و نمی داند تمام رفتارهایش خلاف قانون بوده است. ضرب و شتم، تحقیر و نمایش خشونت از سوی مامور آن چیزی است که در ویدئو منتشر شده به مخاطب نشان داده می شود. در ماجرای آبادان نیز شرایط به همین صورت و حتی از جنبه هایی بدتر هم هست. مامور حراست آگاهانه مرتکب رفتار های زشتی می شود.

پس از انتشار این ویدئوها برخی معتقدند که باید پلیس در استاندارد های عملی خود بازنگری کند. عده ای هم می گویند خطای یک مامور را نباید به پای کل سیستم نوشت.

اما سعید مدنی تحلیلگر مسائل اجتماعی در این باره معتقد است: به مدد فضای مجازی و امکانات تکنولوژیک ارتباطی ای که در اختیار مردم ایران قرار گرفته، این حادثه تصویربرداری شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است؛ چیزی که در گذشته تقریبا ناممکن بود. به این اعتبار به نظر می رسد که رفتار پلیس ایران تا حد زیادی محتاطانه تر و دقیق تر شود.

شاید همین موارد باعث شد که مقامات پلیس و قضایی هم تلاش می نمایند، با روایت هایی تازه دیدگاه افکار عمومی را کمی تعدیل نمایند. اما به عقیده ناظران و تحلیلگران این کار اشتباه است.

عباس عبدی در این باره معتقد است: این ویژگی فیلم است که مسایلی را نزد مخاطب برجسته می کند، که در خبر های غیرتصویری برجسته نیستند. پس بپذیرید که به دنیای جدیدی وارد شده ایم که باید خود را با این وضع تطبیق دهید. به احتمال زیاد از این پس نیز انتشار این گونه اخبار و گزارش ها بیشتر هم خواهد شد.

او افزود: نکته بعدی این که در نشان دادن واکنش قدری تامل کنید. بهتر است بگوییم اصلا سعی نکنید که ماجرا را تغییر دهید، چون حتما نتیجه بدتر خواهد شد. واکنش را دراختیار نیرو های امنیتی، انتظامی و قضایی قرار ندهید، چون آنان با فضای موجود رسانه ای چندان آشنا نیستند، و رفتارشان مصداق سرمه کشیدن و کور کردن خواهد شد.

عبدی با اشاره به ماجرای آبادان و رفتار مامور حراست نوشت: رفتار آن نگهبان با آن باتوم که نماینده و نگهبان نهادی رسمی است واجد معنای زننده ای بود که با هیچ مصاحبه ای چه ساختگی و چه واقعی قابل پوشاندن نیست.

عبدی همچنین توصیه کرده که نباید انتشار دهندگان و تصویربرداران این حوادث بازداشت شوند.

کامبیز نوروزی حقوقدان هم درباره ویدئو های آبادان و مشهد معتقد است: در اینکه آدم ها ممکن است خطایی مرتکب شوند، بحثی نیست. قرار نیست خطای یک نفر به پای یک سازمان نوشته شود یا خشونت خواهی چند نفر به پای یک جامه بزرگ حساب شود. جرم و جنایت در هر جامعه ای همیشه بوده است و خواهد بود. مهم نوع روبرو های است که جامعه و دستگاه های قانونی با آن می نمایند.

به گفته نوروزی: بدترین برخورد لاپوشانی و کتمان است. چشم فروپوشیدن به خشم ها و خشونت ها و جرائم به هر بهانه ای که باشد، پاداش دادن است به مجرمان و خطاکاران و کمک به ترویج خشونت.

این حقوق دادن در ادامه با انتقاد از اینکه مقامات قضایی آبادان به دنبال دستگیری انتشار دهنده ویدئو هستند نوشت: اما کسی از شرایط آن مأمور حراست چیزی نمی گوید. کسی از علت حادثه که قسمتی از آن یکی از مسئولان رده پایین پالایشگاه آبادان است یا دلایل اقدام دختر چیزی نمی گوید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 17714

به "سه حادثه جنجالی؛ رفتار پلیس زیر ذره بین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه حادثه جنجالی؛ رفتار پلیس زیر ذره بین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید