صرفه جویی 14 میلیارد دلاری با توسعه سی.ان.جی در کشور

به گزارش مجله آزمون اول، تهران (پانا) - ایجاد ظرفیت پالایشی فراوری 20 میلیون لیتر بنزین نیازمند سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری و پنج سال زمان است، در حالی که می توان با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری و توسعه سی.ان.جی در کشور، 20 میلیون لیتر بنزین را با 20 میلیون متر مکعب سی.ان.جی جایگزین کرد.

صرفه جویی 14 میلیارد دلاری با توسعه سی.ان.جی در کشور

به گزارش ایرنا، توسعه صنعت سی.ان.جی در ایران از سال ها قبل و هم زمان با گاز رسانی سراسری در کشور شروع شد. در آن سال ها بدون توجه به اینکه آیا از این سوخت استقبالی می گردد یا خیر، صندلی های سی.ان.جی توسعه یافت تا آنجا که اکنون بیش از 40 میلیون مترمکعب ظرفیت توزیع روزانه سی.ان.جی در ایران وجود دارد.

بخش زیادی از این ظرفیت البته خالی است و همین موضوع سبب شده تا دولت کوشش کند با افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز از این ظرفیت استفاده کند.

البته استفاده از ظرفیت خالی سی.ان.جی تنها دلیل توسعه این صنعت در کشور نبوده و اقتصاد سی.ان.جی نیز ثابت نموده که در مقایسه با بنزین و گاز مایع قدرت رقابت دارد.

در حالی که هر متر مکعب سی.ان.جی در صندلی ها به قیمتی کمتر از 500 تومان به فروش می رسد که قیمت هر لیتر بنزین یارانه ای یک هزار و 500 تومان و بنزین آزاد نیز سه هزار تومان است.

از همین رو استفاده از سی.ان.جی بین 60 تا 80 درصد کاهش هزینه ها را در سبد سوخت خودروها به دنبال خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی.ان.جی 30 سنت دلار سود وجود دارد.

با توجه به این مزیت قیمتی، طرح تبدیل رایگان یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی در شورای اقتصاد به تصویب رسید و مقرر شد هزینه آن از محل جایگزینی بنزین با گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها تامین گردد.

در واقع بنزین آزاد شده از این محل صادر می گردد و علاوه بر تامین هزینه گازسوز کردن خودروهای عمومی، برای دولت نیز درآمد ایجاد می نماید.

از هفته های گذشته نیز گازسوز کردن خودروهای مسافربر اینترنتی با تامین 75 درصد از هزینه ها توسط وام بلاعوض دولت شروع شده است.

این اقدام علاوه بر آنکه صنعت سی.ان.جی را نجات خواهد داد، همچنین می تواند در شرایط کنونی اقتصاد، با کاهش هزینه حمل و نقل بار و مسافر، تاثیر مثبتی بر کاهش تورم داشته باشد.

اما نکته مهمتر شاید در مزیتی باشد که ایران این سال ها با تکیه بر افزایش ظرفیت پالایشی به دست آورده و حالا باید کوشش کند تا با حفظ آن، درآمد پایداری برای کشور ایجاد کند.

صادرات فرآورده های نفتی به عنوان مزیت مهم ایران در شرایط تحریم نفت و گاز مطرح بوده است و توانسته تا حد زیادی کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.

با این حال، ادامه فرایند کنونی مصرف می تواند ایران را نه فقط از باشگاه صادرکنندگان خارج کند بلکه در صورت تداوم، دوباره واردکننده بنزین خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی، با اشاره به اینکه رشد مصرف بنزین در کشور باید با سی.ان.جی جایگزین گردد، توضیح داد: در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیت های کشور که صادرات بنزین است از دست می رود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل خواهد شد؛ بر این اساس مالی ترین جایگزین برای بنزین در کشور، سی. ان. جی است.

علیرضا صادق آبادی با تاکید بر اینکه با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری می توان 20 میلیون لیتر بنزین را با سی.ان.جی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که اگر بخواهیم ظرفیت پالایش 20 میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم به 15 میلیارد دلار سرمایه و پنج سال زمان احتیاج است که معادل سه پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان می گردد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تاکید نمود: با این کار علاوه بر تحمیل هزینه های بیشتر، به مدت پنج سال عدم النفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل خواهد شد.

در واقع با افزایش سهم سی.ان.جی در سبد سوخت خودروها، ایران علاوه بر آنکه می تواند سهم خود را در بازارهای صادراتی حفظ کند، همچنین از صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری در توسعه شبکه گاز استفاده نموده و با استفاده از سوخت پاک، به حفظ محیط زیست نیز یاری می نماید.

همچنین با توسعه سی.ان.جی از هزینه 15 میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه به منظور فراوری 20 میلیون لیتر بنزین جلوگیری شده و به جای آن یک میلیارد دلار برای دوگانه سوز کردن خودروها سرمایه گذاری خواهد شد که صرفه جویی 14 میلیارد دلاری برای کشور به همراه دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 22461

به "صرفه جویی 14 میلیارد دلاری با توسعه سی.ان.جی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی 14 میلیارد دلاری با توسعه سی.ان.جی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید