فرجام برجام و مذاکره ایران با آمریکا

به گزارش مجله آزمون اول، در پی انتشار اخباری مبنی بر توافق تهران و سئول برای آزادسازی بخشی از منابع اقتصادی مسدود شده ایران در کره جنوبی، وزیر خارجه آمریکا بیان کرد واشنگتن با آزادسازی وجوه مسدود شده در کره جنوبی تا زمان بازگشت کامل ایران به اجرای تعهدات هسته ای، مخالفت خواهد نمود.

فرجام برجام و مذاکره ایران با آمریکا

به گزارش خبرنگاران، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکادر جلسه پرسش و پاسخ در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با سوال یکی از نمایندگان مبنی بر توافق ایران و کره جنوبی برای آزادسازی 1 میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران، گفت: این گزارش نادرست است. مادامی که ایران به توافق هسته ای برنگشته، برطرف تحریمی در کار نخواهد بود، و گزارشی که شما به آن اشاره کردید نادرست است.

در سوی مقابل وزیر خارجه در واکنش به اظهارات اخیر همتای آمریکایی خود مبنی بر ممانعت از انتقال پول های مسدود شده ایران در کره جنوبی گفت: تکرار سیاست ترامپ نتیجه جدید در برنخواهد داشت.

محمد جواد ظریف طی پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، نوشت: ایالات متحده مدعی است که موافق دیپلماسی است و سیاست شکست خورده فشار حداکثری دوران دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین را دنبال نمی نماید.

وی اضافه نمود:، اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده با افتخار درباره مسدود کردن انتقال پول های خودمان به وسیله کانال سوئیس که صرفا برای تهیه غذا و دارو استفاده می گردد، صحبت می نماید. وزیر خارجه خطاب به مقامات دولت جدید آمریکا گفت: تکرار سیاست مشابه، نتیجه جدید دربر نخواهد داشت و تنها راه تعهد، اقدام و جلسه است.

از سوی دیگر رابرت اقتصادی نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور ایران به تارنمای اکسیوس گفت که احتمال برداشته شدن تحریم های ایران را بعید نیست، اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص برطرف تحریم های ایران، گام های یکجانبه برنمی دارد و این فرایند باید دوجانبه باشد.

اقتصادی درباره احتمال تاثیر انتخابات ایران بر مذاکرات هسته ای گفت: انتخابات ریاست جمهوری ژوئن (خرداد ماه) ایران، بر تصمیم های دولت بایدن در خصوص پیشرفت مذاکرات هسته ای، تاثیر گذار نخواهد بود.

او اضافه نمود: ما قصد نداریم مذاکراتمان را به انتخابات ایران، وابسته کنیم، بلکه این فرایند به مقدار هماهنگی مان با دفاع از منافع و امنیت ملی ایالات متحده بستگی خواهد داشت. به دیگر بیان ما قصد شتاب دادن یا کند کردن امور را با توجه به انتخابات (آینده ریاست جمهوری) ایران نداریم.

همچنین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر مدعی شد که بازگشت برجام به راستا اصلی خود، نیازمند حصول توافقی جدید است چرا که شرایط نسبت به گذشته تغییر زیادی داشته است. رافائل گروسی در مصاحبه با یورونیوز ادعا کرد: اینطور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال 2015 برمی گردیم. از آن موقع تا به امروز اتفاق های بسیاری روی داده است.

مذاکره برای ایران و آمریکا از یک ابزار تبدیل به یک هدف شده است

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه امید به مذاکره و مصاحبه در هر شرایطی وجود دارد، گفت: در خصوص منازعه سیاسی ایران و آمریکا در حال حاضر از یک طرف کشورمان به دنبال مذاکره احیای برجام است، اما این مسئله را به صورت مشروط مطرح کرده که آمریکا تمامی تحریم هایی که بعد از سال 2015 وضع شده را لغو کند، تا ایران به تعهدات خود عمل کند، از سوی دیگر نیز آمریکا می خواهند به برجام برگردد، اما این موضوع را مشروط به تحقق شروطی کرده است.

وی اضافه نمود: بنابراین در این زمینه دو طرف به صورت مشروط تمایل خود را به انجام مذاکره اعلام می نمایند که این امر موضوع را پیچیده کرده است، در چنین وضعیتی مذاکره به یک عنوان ابزار خالی از ماهیت خود شده و به عنوان یک هدف از سوی دو طرف تلقی می گردد، در این راستا دولت بایدن می خواهد مذاکره کند، اما می خواهد شروط چندگانه خود را محقق سازد، در این رابطه نامه 140 سناتور دموکرات و جمهوری خواه مبنی بر گنجاندن مسائل موشکی و منطقه ای در مذاکرات پیش رو خود نشان می دهد که موضع آمریکا در قبال برجام یک مسئله فرا حزبی به شمار می رود.

مطهرنیا گفت: ترامپ در سال 2015 از برجام خارج شد هرچند که بسیاری در آن موقع معتقد بودند او یک تنه آمریکا را از توافق هسته ای با ایران خارج کرد، اما همانگونه که الان برای بازگشت مجدد ایالات متحده به توافق سال 2015 بایدن و یا دموکرات ها تنها تصمیم گیرنده نیستند، ترامپ نیز تنها اجرا نماینده بود، اما او با ایفای نقش خود به خوبی در قالب تئوری بازیگر دیوانه این سیاست آمریکا را به خوبی جلو برد، حال نیز بایدن می خواهد با تکیه بر میراث اوباما و با اهرم فشار تحریم حداکثری ترامپ، منویات دولت آمریکا را محقق سازد.

این استاد دانشگاه افزود: بایدن تنها می خواهد با استفاده از مکانیزم 1+5 به میز مذاکره برگردد تا علاوه بر موضوع هسته ای، مسائل موشکی، منطقه ای و حقوق بشری را در مذاکرات با ایران بگنجاند، بنابراین برجامی که در سال 2015 امضا شد، دیگر الان قابلیت بازگشت ندارد و آمریکا نیز چنین راستای را دنبال می نماید این در حالی است که در ایران موضوع مذاکره با دو معنای متفاوت استنباط می گردد، اگر مذاکره صورت گیرد به این معنی است که ایران فشار آمریکا را پذیرفته، اما اگر مذاکره ای صورت نگیرد عیان می گردد که مقاومت حداکثری در دستور کار قرار گرفته است، برای همین است که همیشه مذاکره با آمریکا به عنوان یک تابو در سیاست خارجی ایران رخ کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه مقامات آمریکا نشان داده اند که اگر قرار به مذاکره باشد، می خواهند این موضوع با هماهنگی رهبری ایران باشد، ادامه داد: وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیگر این موضوع را فهمیده که اظهارات روحانی و توئیت های ظریف دیگر در این باره مهم نیستند و منتطرند تا در بهار سال آینده دولت جدید ایران روی کار بیاید، اما نفع این کار برای آمریکایی ها آن است که الان برجام بستری را فراهم آورده تا بعد از چهار سال آمریکا و اروپا بار دیگر با هم متحد شوند و مواضع خود را در قبال ایران یکپارچه کردند، به نوعی می توان گفت، دوباره دو سوی اقیانوس بار دیگر به هم رسیدند.

مطهرنیا با اشاره به اینکه تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن، با مسئله ایران کاملا آشنا هستند، یادآور شد: تمامی این افراد در سال 2015 و شکل گیری برجام دخیل بودند و الان نیز رئیس جمهور آمریکا همگی آن ها به کار گرفته، تا بتواند، پفراینده تهران- واشینگتن را حل و فصل کند، البته ذکر این نکته لازم است که اگر ما مشکل بین دو کشور را تنها به سطح موضوع هسته ای تقلیل بدهیم، تحلیل درستی نکرده ایم، چرا که دو طرف بر سر موضوعات مختلف به خصوص در منطقه خاورمیانه با یکدیگر اختلافات و تفاوت دیدگاه فاحشی دارندو طی این چهار دهه گذشته نیز این منازعه تا به امروز ادامه داشته است، بنابراین این موضوع را باید در یک سطح گسترده تر از موضوع هسته ای و برجام مورد تحلیل و کنکاش قرار داد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 22922

به "فرجام برجام و مذاکره ایران با آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرجام برجام و مذاکره ایران با آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید