هراس اوپک پلاس از سناریوی نفتی ترسناک

به گزارش مجله آزمون اول، بر اساس سند محرمانه ای که توسط رویترز مشاهده شد، اوپک و متحدانش از این واهمه دارند که موج دوم شیوع کووید 19 و جهش فراوری لیبی، به اشباع عرضه نفت در سال 2021 منتهی گردد.

هراس اوپک پلاس از سناریوی نفتی ترسناک

به گزارش خبرنگاران، کمیته فنی مشترک اوپک پلاس این سناریو را در نشست ماهانه مجازی خود در روز پنج شنبه مورد آنالیز قرار داد. این کمیته در سپتامبر تحت هیچ سناریویی مازاد عرضه را پیش بینی ننموده بود.

مازاد عرضه احتمالی نفت، برنامه های اوپک و متحدانش برای افزایش فراوری به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز از ابتدای سال 2021 را بهم می زند. با این حال اوپک تا به امروز تصمیمی برای لغو افزایش فراوری نگرفته است.

طبق محتوای این سند محرمانه، نشانه های اولیه از بهبود مالی در بخشهایی از دنیا تحت الشعاع شرایط شکننده و بدبینی فزاینده نسبت به فرایند احیا قرار گرفته است. به خصوص افزایش مجدد موارد ابتلا به کووید 19 در سراسر دنیا و چشم انداز قرنطینه محدود در ماههای زمستان ممکن است ریسکهای متوجه فرایند احیای مالی و تقاضا برای نفت را پیچیده کند.

در این سند چندین سناریو پیش بینی شده است. در سناریوی پایه، کمبود 1.9 میلیون بشکه در روز عرضه در سال 2021 پیش بینی شده که البته کمتر از پیش بینی کمبود 2.7 میلیون بشکه در روز در سپتامبر است. اما در بدترین سناریو، پیش بینی شده که بازار ممکن است با 200 هزار بشکه در روز مازاد عرضه در سال 2021 روبرو گردد.

اوپک پلاس سال جاری توافق کرد دور جدیدی از کاهش عرضه را به اجرا بگذارد و از ماه مه فراوریش را 9.7 میلیون بشکه در روز محدود کرد و از اوت میزان محدودیت عرضه خود را به 7.7 میلیون بشکه در روز تسهیل کرد و در مرحله بعد میخواهد محدودیت عرضه را از ژانویه سال 2021 به 5.7 میلیون بشکه در روز برساند.

با این حال از زمان نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در سپتامبر، فراوری نفت لیبی صعود نموده و رشد دنیای ابتلا به ویروس کرونا باعث تجدید محدودیتها در بعضی از کشورها و ضعیف شدن بیشتر تقاضا برای نفت شده است.

لیبی که عضو اوپک است، از مشارکت در توافق کاهش فراوری معاف شده است. تحت بدترین سناریوی پیش بینی شده، فراوری نفت لیبی در سال میلادی آینده به 1.1 میلیون بشکه در روز رشد می نماید و تحت سناریوی پایه، فراوری این کشور 600 هزار بشکه در روز خواهد بود.

تحت بدترین سناریو، ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری مالی که معیار مورد استفاده اوپک پلاس برای سنجش بازار است، در سال 2021 بالاتر از میانگین پنج ساله خواهد ماند. همچنین موج دوم شدیدتر و طولانیتر کووید 19 در سه ماهه چهارم سال 2020 و سه ماهه اول سال 2021 در اروپا، آمریکا و هند به احیای مالی کمتر منتهی خواهد شد.

تحت سناریوی پایه، ذخایر نفت اقتصادهای پیشرفته در سه ماهه اول سال 2021 اندکی بالاتر از میانگین پنج ساله خواهد بود.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در ملاقات روز دوشنبه خود این دورنما را مورد آنالیز قرار می دهد و می تواند درباره سیاست فراوری توصیه هایی ارایه کند.

بر اساس گزارش رویترز، نشست آینده وزیران کشورهای اوپک پلاس روزهای 30 نوامبر و اول دسامبر (10 و 11 آذر) برگزار می گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16985

به "هراس اوپک پلاس از سناریوی نفتی ترسناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هراس اوپک پلاس از سناریوی نفتی ترسناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید