واکسن های ایرانی قابل اعتماد هستند؟

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: ایران از چند دهه قبل در عرصه ساخت و فراوری واکسن فعالیت نموده و در سال های گذشته بسیاری از واکسن های موردنیاز برای پیشگیری از بیماری های مختلف در داخل و با استفاده از ظرفیت های بومی فراوری شده است. از این رو این نگاه که ایران در این زمینه تجربه ندارد به هیچ عنوان درست نیست.

واکسن های ایرانی قابل اعتماد هستند؟

وی با بیان اینکه در واکسن هایی که در داخل فراوری می شود، فرایند نظارت، صدور مجوز و ارزیابی نتایج همگی توسط دستگاه های داخلی صورت می گیرد، گفت: سازمان غذا و دارو و سایر دستگاه های مربوط به این حوزه، در ایران تجربه طولانی دارند و عملکرد آنها نیز قابل دفاع بوده است. از این رو اگر واکسنی از تمام این مراحل نظارتی عبور کند و رسما مجوز فراوری انبوه بگیرد، مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند و این واکسن نیز مانند سایر واکسن های فراوریی کشور قابل اطمینان خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره تاکید بر لزوم دریافت مجوزهای بین المللی برای فراوری واکسن نیز شرح داد: این موضوع تا حدی به رویه داخلی کشورها بازمی شود. بسیاری از واکسن های بین المللی که امروز در نقاط مختلف دنیا مصرف می شوند نیز ابتدا وارد چرخه مصرف شدند و سپس مجوز سازمان بهداشتی دنیای یا سایر نهادهای بین المللی را اخذ کردند.

نجفی عرب ادامه داد: ایران نیز در این رابطه مسئله ای ندارد. من در جریان جزئیات نیستم اما این احتمال وجود دارد که حتی مقدمات دریافت مجوز بعضی از واکسن های ایرانی از سازمان بهداشت دنیای شروع شده باشد یا در آینده اقدامات لازم برای آن انجام شود.

وی درباره آخرین شرایط واردات واکسن از سوی شرکت های بخش خصوصی نیز گفت: متاسفانه با توجه به تاخیری که در سیاست های اجرایی به وجود آمد، واکسن های پیش بینی شده از سوی بخش خصوصی از دسترس خارج شد و با توجه به تقاضای گسترده ای که برای واکسن در دنیا وجود دارد، پیدا کردن ظرفیتی جدید کاری سخت است. هرچند شرکت های بخش خصوصی کار خود را پیگیری می نمایند اما با توجه به اینکه فراوری انبوه واکسن ایرانی در آینده نزدیک رخ خواهد داد، باید دید تا چه حد این واردات ممکن می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت با خاتمه یافتن آنالیز ها، احتمالا نخستین دوزها از واکسن ایرانی کرونا تا پیش از خاتمه خرداد ماه رسما تزریق خواهد شد.

بخش خصوصی ماه قبل گفت که مقدمات واردات شش میلیون دوز واکسن کرونا را فراهم نموده اما پس از چند هفته معین شد با توجه به پیچیدگی های اجرایی صدور مجوز واردات، عملا این واکسن ها از دسترس کشور خارج شده اند.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام خبرنگاران دنبال کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25966

به "واکسن های ایرانی قابل اعتماد هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن های ایرانی قابل اعتماد هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید