چالش های عرضه مواد اولیه لوازم خانگی در بازار سرمایه

به گزارش وبلاگ روشن، تهران (پانا) - دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می گوید فراوریکننده داخلی به دنبال افزایش قیمت ها نیست، بلکه این مساله ناشی از رشد قیمت نهاده های فراوری است، مواد اولیه ای که بعضی از آنها در بورس عرضه شده و با قیمت های چند برابری به خط فراوری می رسند.

چالش های عرضه مواد اولیه لوازم خانگی در بازار سرمایه

به گزارش ایرنا، عباس هاشمی درخصوص افزایش قیمت لوازم خانگی، افزود: یکی از معضلات در این زمینه الزام عرضه مواد اولیه در بورس است، هرچند این مساله ظاهری زیبا دارد اما حدود سه سال است مشکل فولاد در بازار سرمایه، به صورتی حل نشده باقی مانده است.

این مقام صنفی ادامه داد: این در شرایطی است که خریدها در بورس نقدی است و با شرایط کنونی مالی کشور، مسئله ای دیگر فراروی شرکت هاست.

وی یادآورشد: در سال های گذشته شرکتی نظیر فولاد مبارکه، فولاد فراوریی خود را به صورت اعتباری (و نه نقدی) می فروخت، مشتریان آن مشخص بودند و بر همان مبنا برای خود برنامه ریزی می کرد، اما عرضه در بورس شرایط را برای حضور پر رنگ تر دلالان و افزایش بی رویه قیمت ها فراهم کرد.

هاشمی اعلام کرد: در این زمینه، سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچند خوب بوده، اما قادر به حل همه مسائل نیست.

وی بیان داشت: عملکرد انقباضی یا انبساطی بعضی استان ها و اعمال فشار از سوی بعضی، سبب شده تا عملکرد یکسانی در سامانه بهین یاب در 31 استان کشور در مشخص سهمیه های خرید مواد اولیه شاهد نباشیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهارداشت: فراوریکنندگان چند سال است که فریاد می زنند که چه الزامی به عرضه بعضی مواد اولیه در بورس است؟ در حالی که شاهد چند برابر شدن قیمت مواد اولیه در بازار آزاد هستیم.

وی افزود: در حالی که انتظارها از بورس شفافیت است، اما شاهدیم مواد اولیه از کانال بورس و سامانه بهین یاب وارد بازار آزاد می گردد.

لزوم اعتماد بیشتر به بخش خصوصی

هاشمی یادآورشد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و فراوریکنندگان در جریان افزایش قیمت های فراوری است و اگر قرار بر نظارت است، باید بر قیمت مواد اولیه نیز نظارت گردد.

این مقام صنفی، همچنین خواهان آن شد تا در تدوین قوانین، بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد (NGO) را از خود بدانند تا قوانین و مقررات مرتبط با بخش صنعت، با انجام کار کارشناسی معقول به صحن علنی مجلس برسد.

به گزارش ایرنا، آنالیز آمار رسمی منتشره وزارت صنعت حاکی از فراوری 501 هزار و 100 دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای سال جاری تا سرانجام تیرماه و رشد 12.4 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

برپایه این آمارها، فراوری انواع تلویزیون در چهار ماهه سال جاری در هم سنجی با پارسال رشد 61.2 درصدی ثبت کرد و به 341 هزار و 500 دستگاه رسید.

در این مدت همچنین 290 هزار و 400 دستگاه ماشین لباسشویی فراوری شد که در مقایسه با چهار ماهه سال گذشته رشد 70.4 درصدی داشته است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چالش های عرضه مواد اولیه لوازم خانگی در بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های عرضه مواد اولیه لوازم خانگی در بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید