کیوی مازندران رانده از داخل و مانده از بازارهای خارجی

به گزارش مجله آزمون اول، درحالی کیوی به عنوان ارزآورترین محصول باغی مازندران محسوب می گردد که حضور دلالان و واسطه ها و مناسب نبودن زیرساخت های صادراتی فعالان این بخش را با مسائل عدیده ای روبرو نموده است.

کیوی مازندران رانده از داخل و مانده از بازارهای خارجی

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، فراورینمایندگان کیوی در غرب مازندران از نبود بستر مناسب جهت صادرات کیوی به بازارهای هدف، نبود حمایت از سوی دولتمردان، وجود واسطه های بیشمار و همچنین ضرورت استقرار کارخانه های فراوری و تبدیلی محصول کیوی را از جمله موانع و مسائل عرضه این محصول پرسود می دانند.

این گلایه ها اما در حالیست که شهرستان تنکابن با دارابودن 4 هزار هکتار باغ کیوی و فراوری آن به میزان سالیانه 85 هزار تن در صورت حمایت دولت می تواند بستری مناسب جهت پرورش و فراوری یکی از ارزآورترین محصولات کشاورزی بوده و نقش بسزایی را در سود ناخالص ملی و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی ایفا نماید.

محمد صدوقی یکی از فراورینمایندگان کیوی در تنکابن و عضو هیئت مدیره انجمن کیوی کاران غرب مازندران در حاشیه نخستین جشنواره تخصصی کیوی در نشتارود با بیان اینکه کیوی با میزان درآمد 500 میلیون دلار در سال برای دولت به رسمیت شناخته نشده است، گفت: کیوی ارزآورترین محصول کشاورزی در غرب مازندران محسوب شده و بازارهای هدف خوبی هم در کشورهای همسایه و اورآسیا دارد که در صورت توجه و حمایت می تواند به یک برند تبدیل گردد.

وی با بیان اینکه فراوری کیوی بیش از میزان مصرف داخلی است، اضافه نمود: مازاد فراوری باید صادر گردد و به همین دلیل اعمال سیاست های تشویقی برای صادر کردن این محصول از یک سو و البته فراوری کیوی استاندارد بالای 70 گرم از سوی فراورینمایندگان می تواند زمینه و بستر بسیار مطلوبی را برای درآمدزایی و سودآوری باغداران به همراه داشته باشد.

این فراورینماینده کیوی با اشاره به وجود واسطه ها و دلالان در این صنعت اعلام کرد: در صادرات کیوی فراورینماینده ها مستقیما با صادرنماینده ها در ارتباط نیستند و در واقع این دلالان هستند که بین صادرنماینده و فراورینماینده قرار می گیرند.

صدوقی با بیان اینکه حذف واسطه ها یاری بزرگی به فراورینمایندگان است، گفت: بیمه کشاورزی هم باید با در نظر دریافت شاخصه های حمایتی، شرایط امنی را پس از بیمه باغات برای باغداران ایجاد کند تا در صورت وقوع بحران سرمازدگی و یا برف و ... کشاورز با امنیت خاطر به فراوری محصول بپردازد.

عبدالرضا معلمی یکی دیگر از فراوری نمایندگان کیوی و مرکبات هم خواهان حذف واسطه ها شد و پیشنهاد کرد: اگر دولت صادرنماینده های بزرگ را وارد منطقه غرب مازندران نموده و محصول کیوی را بعنوان صنعتی راهبردی به آنان معرفی کند، سودآوری خوبی از رهگذر صادرات این محصول عاید کشاورزان و باغداران از یکسو و تقویت اقتصاد منطقه از سویی دیگر و در نهایت سود ناخالص ملی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کیوی محصولی است که می توان چندین نوع محصول جانبی از آن فراوری کرد، اضافه نمود: استقرار صنایع تبدیلی برای فراوری میوه خشک کیوی یا همان چیپس، محصولات بهداشتی و آرایشی کیوی، پودر ارگانیک کیوی برای نرم کردن گوشت، کنستانتره و مربا و ترشی جات یاری شایان توجهی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد باغداران خواهد نمود.

  • کاشت، داشت و برداشت کیوی تخصصی گردد

معلمی همچنین گذر از کاشت، داشت و برداشت سنتی کیوی و به سمت و سوی تخصصی رفتن آن را از ضروریات دانست و گفت: آموزش صحیح باغداران برای افزایش کیفیت محصول کیوی موضوعی است که باید کارشناسان جهاد کشاورزی به آن توجه نمایند.

سهراب کریمی حقیقی یکی دیگر از فراورینمایندگان کیوی در تنکابن است، می گوید: کیوی محصولی ارزآور و پرسود است که می تواند پس از پسته و زعفران، با فراهم کردن زمینه صادرات آن بسیار درآمدزا باشد.

وی با بیان اینکه حمایت دولت از باغداران چشمگیر نیست، افزود: حذف دلالان و واسطه ها که هرگاه دلشان بخواهد با پراکندن شایعه ای نرخ بازار را دچار تشنج می نمایند، بزرگترین یاری به کشاورزان و باغداران خواهد بود.

کریمی با بیان اینکه ما فراورینمایندگان در واقع خودمان آستین را بالازده و سعی کردیم تا این محصول بعنوان یک برند از غرب مازندران به بازارهای داخلی و خارجی بشناسانیم، خاطر نشان کرد: 60 درصد محصول کیوی که در تنکابن فراوری می گردد قابلیت صادرات دارد و این یک ظرفیت سودآور بوده که با یک برنامه ریزی اصولی و ایجاد بستر مناسب جهت صادرات می گردد رونق و شکوفایی مالی منطقه را رقم زد.

علی تازه آبادی دیگر فراورینماینده کیوی است که در حاشیه این جشنواره می گوید: غرب مازندران با دارا بودن اراضی و باغات مستعد یکی از مناطق بسیار مناسب جهت کشت کیوی بوده و محصول فراوریی ما، با کیوی نیوزیلند که بازار کیوی دنیا را در دست دارد از نظر طعم و مزه برابری می نماید.

وی اضافه نمود: اما متاسفانه با وجود چنین استعدادی، بدلیل نبود حمایت دولتمردان ما نتوانستیم این محصول تقریبا جدید را به بازارهای هدف آنچنان که باید معرفی کنیم. این در حالیست که محصول کیوی ما زمانی به برداشت می رسد که نیوزیلند در آن موقع محصولی جهت عرضه به بازار ندارد و این یک امتیاز برای ماست.

تازه آبادی افزود: تنها با یک برنامه ریزی درست و اعمال سیاست های تشویقی از سوی دولتمردان و آموزش کشاورزان و باغداران جهت فراوری کیوی استاندارد می توانیم صاحب بازارهای دنیای شده و سودی سرشار را از این رهگذر عاید باغداران و البته کشور سازیم.

این فراورینماینده توضیح داد: برچیده شدن بساط دلالان، حمایت دولت، آموزش درست باغداران و فراهم شدن بستر مناسب صادرات به برند شدن این محصول می انجامد.

  • بازارهای دنیای کیوی را در دست گیریم

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم شهرستان های تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی نیز در نخستین جشنواره تخصصی کیوی در نشتارود گفت: کیوی محصولی جدید و با توجیه مالی بوده که اراضی غرب مازندران مستعد کشت آن بوده و باید به عنوان محصولی راهبردی مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه فراورینمایندگان کیوی با تحصیلات عالیه و کارکردی به روز با میانگین فراوری بالا در این منطقه فعالیت دارند، اضافه نمود: کیوی در کشور ما زمانی برداشت می گردد، که در نیوزیلند که رقیب اصلی ما است، فصل برداشتش فرا نرسیده و این یک امتیاز برای ایران است که بازارهای دنیای را در دست بگیرد.

شریعت نژاد با اشاره به محورهای اقتصاد مقاومتی گفت: برای تحقق این سیاست باید از مزیت های هر منطقه ای بهره گرفت و گل و گیاه، مرکبات، کیوی و شیلات از جمله ظرفیت های شهرستان تنکابن است.

این نماینده مجلس تاکید نمود: تقویت صادرات و تشخیص ذائقه کشورها از جمله مولفه هایی است که باید برای تقویت ارزآوری محصول کیوی در نظر داشت.

توجه به اقتصاد غیر نفتی و سود ناخالص ملی از ضروریات شکوفایی و بهبود اقتصاد بوده و می طلبد که دولت به محصولاتی ارزآوری چون کیوی که از مزیت ها و امتیازات منطقه غرب مازندران است توجه ویژه داشته باشد. زیرا حال اقتصاد کشور در شرایط کنونی تنها در صورت تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت ها و بهره گیری از آنها بهتر می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4184

به "کیوی مازندران رانده از داخل و مانده از بازارهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیوی مازندران رانده از داخل و مانده از بازارهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید