160 سد مخزنی خالی از آب است؛چرا سدسازی بی رویه ادامه دارد

به گزارش مجله آزمون اول، تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه مهم ترین چالش زیست محیطی کشور بحران آب است، تاکید کرد که بهره برداری غیر اصولی و بی ضابطه از طبیعت و محیط زیست، باید متوقف شود زیرا ظرفیت محیط زیست برای بهره برداری اشباع شده است.

160 سد مخزنی خالی از آب است؛چرا سدسازی بی رویه ادامه دارد

محمد حیدری در گفت وگو با پانا در آستانه فرارسیدن هفته ملی محیط زیست، مسائل گریبانگیر محیط زیست را فرابحرانی نام کرد و گفت: حداقل در دو دهه اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان، عدم توسعه پایدار، بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی و خشکسالی بحران های محیط زیست در دنیا و در کشور ما به آخرین حد خود رسیده است.

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه مسائل محیط زیست همچون زنجیره به هم پیوسته است،گفت: اکنون در بخش آب، هوا، خاک، جنگل و حیات وحش با بحران های زیادی روبرو هستیم که به شدت شرایط محیط زیست را شکننده تر کرده است و فرصت زیادی برای جبران در کشورهای مختلف باقی نمانده است.

وی بحران آب را مهم ترین چالش پیش روی کشور نام کرد و گفت: ایران کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک است و در پی بارش های چند سال اخیر بسیاری تصور کردند، ایران دوره خشکسالی را پشت سرگذاشته است در صورتی که این تصور اشتباه است و کشور همچنان درگیر خشکسالی است و بحران کم بارشی و کم آبی مهم ترین چالش محیط زیست کشور است.

وی ادامه داد: کم بارشی ها و بحران آب علاوه بر اینکه حیات انسان را تهدید می کند مسائل عدیده ای را برای تالاب ها و حیات وحش ایجاد می کند و تالاب ها با خشکی روبرو می شوند ضمن اینکه هم اکنون بیش از نیمی از تالاب ها خشک شده اند و این خشکی در نهایت به گرد و خاک تبدیل می شود و آسیب آن متوجه انسان خواهد بود . از طرفی کمبود آب، حیات وحش را هم دچار چالش می کند و هرچقدر حیات وحش به هر دلیلی تلف شوند از سرمایه محیط زیست کم می شود. سال های قبل زادآوری بیشتر بود و عمده تلفات و شکارها از طریق زادآوری جبران می شد اما امسال زادآوری نزدیک صفر است و هرچقدر شکار و تلفات وجود داشته باشد، در اصل از سرمایه حیات وحش کم خواهد شد زیرا این بخش تحت تاثیر کم آبی است.

حیدری یادآور شد: با توجه به خالی بودن 160 سد مخزنی از آب، سدسازی های بی رویه همچنان ادامه دارد که این مساله نیازمند توجه جدی در دولت آینده است.

به گفته وی، بخش عظیمی از مشکل کم آبی به نبود مدیریت صحیح منابع آبی مربوط است زیرا اگر منابع آبی کشور اعم از بارش های سالانه و آب های سطحی و زیرسطحی ذخیره و مدیریت شود مشکل کمبود آب حل خواهد شد.

این دکترای محیط زیست با بیان اینکه سالانه 125 هزار هکتار از جنگل های ایران ویران می شود، گفت: امسال هشدارهای جدی درباره آتش سوزی جنگل ها داده شده است و با توجه به خشکسالی پیش بینی می شود وسعت بیشتری از جنگل های کشور از طریق آتش سوزی نابود شود.

وی با بیان اینکه از بین رفتن جنگل ها موجب فرسایش خاک و بیابان زایی می شود، گفت: افزایش بیابان فشار مضاعفی بر محیط زیست کشور وارد می کند و این بحران ها شاخص های تنوع زیستی در کشور را کاهش می دهد.

حیدری تاکید کرد: راه حل اساسی که باید دنبال شود این است که سازگاری با محیط زیست نباید فراموش شود. اگر این اتفاق نیفتد خسارت های جدی تری خواهیم داشت. محیط زیست از ارکان توسعه پایدار است و بدون توجه به محیط زیست، منابع طبیعی دچار آسیب می شود و این موضوع پیامدهای ناگواری را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 27463

به "160 سد مخزنی خالی از آب است؛چرا سدسازی بی رویه ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "160 سد مخزنی خالی از آب است؛چرا سدسازی بی رویه ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید