اعتراضات مردم عربستان علیه آل سعود

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: اوضاع مالی عربستان سعودی مدتهاست که آشفته شده است. وخامت اوضاع مالی و معیشتی در این کشور موجب شده است تا مردم عربستان به ستوه آیند. به همین دلیل، اخیراً اهالی منطقه القصیم واقع در شهر بریده عربستان دست به برگزاری تظاهرات علیه آل سعود زدند و خواهان بهبود اوضاع معیشتی و مالی خود شدند.

اعتراضات مردم عربستان علیه آل سعود

در واقع، تظاهرات نمایندگان در عربستان معتقدند که سیاست های مالی آل سعود موجب تشدید فقر و بیکاری در کشورشان شده است. منابع محلی اعلام کردند که تظاهرات اعتراضی مردم عربستان در القصیم از دوشنبه شب شروع شد و تا ساعاتی از بامداد روز سه شنبه نیز ادامه پیدا کرد. شرکت نمایندگان در تظاهرات، با سر دادن شعارهایی دریافت مالیات از مردم توسط خاندان سعودی آن هم در شرایط شیوع کرونا و گسترش فقر و بیکاری را به شدت محکوم کردند.

در همین ارتباط، منابع محلی اعلام کردند که به دنبال یورش نیروهای پلیس عربستان به شرکت نمایندگان در تظاهرات منطقه القصیم در شهر بریده، میان آنها و تظاهرات نمایندگان درگیری هایی رخ داد. تظاهرات نمایندگانِ خشمگین عربستان باور دارند که تداوم جنگ یمن، ولخرجی ها و فساد محمد بن سلمان و نیز شیوع کرونا از عوامل اصلی وخامت اوضاع مالی و معیشتی در کشورشان محسوب می شود.

مقامات عربستان سعودی اخیراً برای جبران خسارت های مالی خود در عرصه های داخلی و خارجی سیاست ریاضت مالی و افزایش مالیات های دریافتی از مردم را در دستور کار خود قرار داده اند تا شاید بتوانند از این رهگذر، بخشی از زیان های خود را جبران نمایند. این مسأله خشم مردم عربستان را برانگیخته است؛ به ویژه اینکه آنها به خوبی می بینند که مالیات های پرداختی شان در زمینه جنگ یمن و دیگر سیاست های توسعه طلبانه و جنگ طلبانه هزینه می شود.

در حال حاضر عربستان سعودی با یک بحران مالی فراگیر رو به روست. کاهش قیمت نفت موجب شده است تا درآمدهای حاصل از فروش نفت عربستان به شدت کاهش پیدا کند. این درحالی است که عربستان سعودی یک کشور کاملاً متکی به نفت بوده و در عرصه مالی صادرات غیرنفتی قابل ذکری ندارد. از همین روی، کاهش قیمت نفت در عرصه جهانی آسیب های جدی را به اقتصاد عربستان وارد ساخته است و مقامات ریاض هیچ جایگزینی را برای پُر کردن این شکاف عظیم ندارند.

افزون بر آنچه که گفته شد، عربستان سعودی از چندی پیش تکمیل طرح های مالی عظیم خود را تا سال 2020 به حالت تعلیق درآورد؛ طرح هایی که علیرغم ورود به سال 2021 هنوز هم خبری از شروع فرایند تکمیل شان نیست. حدود 9 ماه پیش بود که سلسله سیاست های ریاضت مالی عربستان سعودی موجی از اعتراضات در شبکه های ارتباط جمعی را به دنبال داشت و شهفرایندان عربستان خواهان عقب نشینی ریاض از این سیاست ها شدند.

در همین ارتباط، کاربران سعودی شبکه اجتماعی توئیتر از تصمیمات غیرمنتظره ریاض در زمینه اعمال ریاضت مالی ابراز نارضایتی کردند و صراحتاً از مقامات عربستان خواستند تا نرخ خدمات عمومی و نیز هزینه بنزین و کالاهای اساسی را کاهش دهند. این در حالی است که مقامات سعودی نه تنها هیچ اقدامی را در راستای کاهش هزینه های خدمات عمومی انجام ندادند، بلکه به تدریج به شناسایی مخالفان و مجازات آنها نیز مبادرت ورزیدند.

بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که بخش عمده ای از مسائل و معضلات مالی در عربستان سعودی به هزینه های هنگفتی باز می شود که مقامات ریاض در طول 6 سال گذشته در یمن صَرف نموده اند. بر اساس آخرین برآوردها، رسانه های عربستان سعودی اعلام کردند که هزینه جنگنده های این کشور برای بمباران یمن ماهانه 230 میلیون دلار است. این بدان معناست که عربستان سعودی تا به امروز دهها و صدها میلیارد دلار از بودجه عمومیِ متعلق به ملت خود را صَرف جنگ افروزی در یمن نموده است.

در همین حال، محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن سخنانی را در مورد هزینه های هنگفت و سرسام آور ریاض در جنگ علیه این کشور، مطرح نمود. وی در این خصوص گفت: جنگ علیه یمن اقتصاد عربستان را به شدت با مشکل روبرو ساخته است. واقعیت آن است که هزینه هر سال جنگ عربستان علیه یمن 60 میلیارد دلار برآورد می شود. وی از مقامات سعودی خواست تا ضمن متوقف ساختن جنگ یمن، هزینه این جنگ را صَرف ملت خود نمایند.

افزون بر تمامی آنچه که گفته شد، معترضان خشمگین عربستان معتقدند که مقامات ریاض می توانند هزینه های سرسام آور جنگ یمن را برای کنترل و مهار ویروس کرونا در کشور خود صَرف نمایند. معترضان بر این باورند که تداوم جنگ یمن از یک سوی و تشدید بحران شیوع کرونا در کشورشان از سوی دیگر، دو عامل اصلی و اساسی در افزایش نرخ فقر و بیکاری در عربستان محسوب می شوند. با تمامی اینها، مقامات ریاض قصد ندارند از سیاست های جنگ طلبانه خود در منطقه به ویژه در یمن برای بهبود اوضاع مالی و معیشتی کشورشان دست بکشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21423

به "اعتراضات مردم عربستان علیه آل سعود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات مردم عربستان علیه آل سعود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید