اقتصاد نفتی کارآفرینی در کشور را نابود نموده است

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی عصر سه شنبه با حضور سورنا ستاری معاون علم و فن آوری ریاست جمهوری، تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، جمالی پور استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی، در محل دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار گردید.

اقتصاد نفتی کارآفرینی در کشور را نابود نموده است

سورنا ستاری در این جلسه گفت: اگر اقتصاد دانش بنیان درست رخ دهد می توان شاهد تحول بود و همه باید یاری کنیم تا دانشگاه منشأ تحول گردد.

وی بیان نمود: دانش باید در زندگی مردم دیده گردد و ما نیز ضروری است روش مدیریت دانشگاه ها را تغییر دهیم تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

ستاری توضیح داد: امروز دیگر کشور با نفت اداره نمی گردد و باید خود را آماده کنیم تا از ظرفیت های دیگر برای کسب درآمد استفاده کنیم و بدانیم اگر نفت بشکه ای 30 دلار بوده در بعضی کشورها یک شیشه عطر تا 100 دلار معادل سه بشکه نفت و یک دارو دو هزار دلار معادل 70 بشکه نفت ارزش دارد.

معاون علم و فن آوری ریاست جمهوری یادآور شد: امروز یک کیلو بذر خیار و گوجه معادل یک میلیارد تومان قیمت دارد و ما دیگر نمی توانیم روی نفت 30 دلار و 40 دلاری حساب کنیم و این ظرفیت را نادیده بگیریم.

هنر دانشگاه باید فراوری ثروت باشد

ستاری گفت: هنر دانشگاه ما باید ایجاد ثروت و مراکز رشد محل تربیت جوانان باشد و ما بتوانیم از ایده های خلاقانه برای توسعه استفاده کنیم.

وی بیان نمود: اعتبارات دولتی باید در پژوهش و تحقیق هزینه شده و با بسترسازی مناسب بتوان بخش خصوصی را برای فراوری و سرمایه گذاری در اجرای طرح ها و فعالیت های دانش بنیان تشویق کرد.

ستاری افزود: باید یاری کنیم تا مراکز رشد و نوآوری، استارت آپ ها و پارک های علم و فن آوری بخوبی در کشور شکل بگیرد و ما شاهد حضور سرمایه گذاران در پارک های علم و فن آوری هم باشیم.

معاون علم و فن آوری ریاست جمهوری گفت: در پارک های پیروز نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی 10 برابر سرمایه گذاری دولتی است و این موضوع نشان می دهد ما باید بتوانیم محیط های کسب و کار را بخوبی مهیا کنیم تا رشد و توسعه محقق گردد.

وی افزود: وقتی 30 شرکت دانش بنیان برای دریافت زمین معطل مانده اند و کسی پاسخگو نیست نشان می دهد سیستم ناقص است و اکوسیستم مهیا نشده و این کمبود را باید جبران کنیم.

اقتصاد نفتی کارآفرین را نابود نموده است

ستاری گفت: اقتصاد نفتی موجب نابودی کارآفرینی در کشور شده و همه زیر ساختها با اتکا به نفت آسیب دیده و دچار روزمرگی و پشت میز نشینی هستیم و اعتماد به نفس جوانان دچار آسیب جدی شده است.

وی گفت: ما مدیران دولتی که با هزینه مردم درس خوانده ایم در کشوی میز خود دو نوع قانون داریم که یکی شرایط را تسهیل و یکی آن را سخت و قفل می نماید و این رویکرد چالش های زیادی برای همه ایجاد نموده است.

معاون رئیس جمهور توضیح داد: کشورهایی که اقتصاد نفتی دارند معمولاً چاق و حجیم و ناکارآمد هستند و برای نیروی انسانی متخصص ارزش کمی قائلند و بیشتر به ساختمان و تجهیزات و امکانات اهمیت می دهند به همین دلیل خروجی کار ضعیف است در حالی که در کشورهای پیشرفته به نیروی انسانی بها داده می گردد.

وی افزود: گاهی مدیران دولتی به همه چیز احساس مالکیت دارند به همین دلیل حاضر نمی شوند یک قطعه زمین که متعلق به مردم است را برای یک کار تحقیقاتی و پژوهشی و فراوری دانش بنیان به راحتی واگذار نمایند و جوانان ما باید سال ها در انتظار یک طرح باشند.

120 هزار میلیارد تومان فروش محصولات دانش بنیان

ستاری بیان نمود: بیش از 5300 شرکت دانش بنیان در کشور داریم که سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان میزان فروش محصولات آنها بود که در بورس ارزش آن بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان است که این ظرفیت می تواند ارزش های بیشتری هم ایجاد کند.

وی گفت: دانشگاه های ما نباید فقط از محل دریافت شهریه اداره گردد بلکه ضروری است از محل فروش تکنولوژی خود را اداره کند تا آینده کشور تضمین گردد.

ستاری بیان نمود: اگر آموزش و تحصیل دانشگاهی در اقتصاد و GDP کشور تأثیر نداشته باشد فایده ای ندارد لذا بهتر است گذشته خود را مرور نموده و بپذیریم سیستم آموزشی ما اشکال داشته که دانشجویان ما پس از تحصیل دنبال استخدام دولتی و پشت میز نشینی هستند.

وی گفت: هر جا که سیستم دولتی ضوابط را چماق ننموده، همراه بوده، عزم جدی برای روان سازی داشته شاهد اتفاقات خوبی بوده ایم و این کار یک عبادت است لذا باید دانشگاه همراه مردم بوده و نیازهای روز جامعه را تأمین کند.

مشکل کنتور سازی را منعکس می کنیم

در این جلسه پس از صحبت نماینده کارخانه بحرانی کنتور سازی قزوین، معاون رئیس جمهور پاسخ داد: باید بپذیریم در واگذاری این کارخانه اشتباهی اجرا شده و برای 150 کارگر زحمتکش آن مشکل ساز شده که وظیفه داریم با پیگیری موضوع از خجالت کارگران در آییم.

وی افزود: باید مشکل این کارخانه حل گردد تا از بروز بحران بیشتر در استان و میان جامعه کارگری پیشگیری گردد.

یزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد

انوار بلاگ: انوار بلاگ | انجمن و وبلاگ های انوار

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13624

به "اقتصاد نفتی کارآفرینی در کشور را نابود نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد نفتی کارآفرینی در کشور را نابود نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید